Маркетолог • SMM • WEB-розробник

Дизайн сайту: простота – запорука успіху!

У серпні 2012 року фахівці Google провели дослідження, в результаті якого з'ясувалося: користувач оцінює привабливість сайту протягом 1/50 - 1/20 секунди. Крім того, прості з точки зору структури і типові з точки зору оформлення сайти більш цікаві, ніж складно структуровані варіанти.

Шаблонні ментальні образи - основа всього

Для початку слід визначитися з тим, що таке типовий сайт. Слово «типовість» позначає базовий ментальний образ, який синтезується мозком, щоб спростити категоризацію навколишніх предметів. Тобто в нашому розумі є шаблони, які ми застосовуємо в житті: наприклад, коли ми говоримо про меблі, то уявляємо собі саме диван, а чоловічий колір для нас - це синій. І так у всіх категоріях.

Типовість представлена ​​і в Інтернеті, де вона складається з дрібних підкатегорій. Тобто в нашій свідомості є ментальні шаблони, наприклад, соціальних мереж або інтернет-магазину. І якщо користувач заходить на сайт, але він не відповідає його уявленням і його ментальному шаблону, ресурс здається нецікавим. Типовість типовістю, але для залучення користувачів важливо, щоб він візуально відповідав своїй категорії.

Когнітивна плавність: чим простіше, тим краще

Згідно ідеї когнітивної плавності, наш мозок прагне думати про те, що найбільш просто для сприйняття. Не випадково ми вибираємо саме ті сайти, структура і дизайн яких відповідають нашим уявленням. Крім того, в основі когнітивної плавності лежить ефект впізнаваності: тобто ми воліємо вибирати те, з чим вже стикалися і про що встигли скласти враження. Таким чином, якщо творець сайту знає, які шаблони використовує користувач і які його підсвідомі очікування, його ресурс буде привабливим.

Але з іншого боку, знати про стандартні типи дизайну добре, головне, щоб проходження встановленим нормам привело до успіху. Наприклад, у багатьох інтернет-магазинах є опція слайдерів або каруселі зображень, проте дослідження показують, що це частково погіршує відвідуваність ресурсів. Саме тому, щоб не відмовлятись від можливості розміщення акційних товарів та актуальних гарячих пропозицій на найбільш ТОПових місцях, широко почали застосовуватись нові стандарти слайдерів - низькі та широкоформатні, і лише на головній сторінці сайту-магазину. Внутрішні ж сторінки, особливо з товаром, слайдерів не містять, оскільки вони відволікають від процесу купівлі користувача, котрий вже перейшов у потрібний нам розділ.

Особливості сайту, який відповідає вимогам користувача, наступні:

  1. Завдяки когнітивній плавності, сайти виглядають зручними і здаються знайомими навіть новим відвідувачам, тому розібратися з ним неважко.
  2. Типове розташування елементів і модулів.
  3. Фокусування уваги на одному типі продукції, яка підтверджується якісними фотографіями.

Таким чином, оформлення в типовому вигляді й у відповідності до його категорії робить ресурс більш відкритим, цікавим і зрозумілим для користувачів.

Естетика відіграє важливу роль

Спільні дослідження, які були проведені фахівцями університетів Колорадо, а також Гарвардського і Мічіганського, виявили, що естетичне сприйняття дизайну того або іншого сайту залежить від демографічної групи. Тобто, припустимо, доктори філософії не дуже люблять яскраве оформлення ресурсів. Але запропонувати якесь універсальне рішення для залучення різних груп користувачів фахівцям не вдалося. Але факт залишився фактом: складні сайти користувачів тільки відштовхують, оскільки простіше зрозуміти й осмислити просте:

  • по-перше, очам і мозку не доводиться декодувати, обробляти і зберігати складну інформацію;
  • по-друге, чим менше на сторінці кольорів і відтінків, тим менше буде роботи для очей і, відповідно, інформації для мозку (саме тому в дизайні сайтів зберігаються загальні стандарти моди - максимум 3 кольори);
  • по-третє, в кожен елемент сайту слід вкладати трохи інформації: шрифт, кольори, логотипи - все це передає невелику частину відомостей про бренд,
  • по-четверте, на сайті має бути мінімальна кількість елементів, які допоможуть користувачеві виконати всі необхідні операції.

Таким чином, чим простіше оформлений сайт, тим швидше інформація на ньому буде потрапляти в мозок людини. Знаменитий дослідник Джордж Міллер (університет Прінстона) прийшов до висновку, що в робочій пам'яті дорослої людини можуть утримуватися 5-9 «шматочків» інформації одночасно. А робоча пам'ять - це ділянка мозку, яка відповідає за зберігання і обробку даних протягом буквально декількох секунд. Цього часу цілком достатньо, щоб сфокусувати увагу і прийняти рішення.

Чим загрожує відхилення від користувацьких очікувань?

Якщо на сайті зазначені надто високі ціни, колірна схема не гармонійна, сторінки завантажуються з помилками, то робоча пам'ять користувача буде бачити не представлену на ресурсі інформацію, а його недоліки. Саме тому при створенні дизайну сайту і його структуруванні варто враховувати ступінь схильності користувачів до зовнішніх впливів. За допомогою правильного дизайну можна вплинути на їх робочу пам'ять. Щоб спростити свій сайт, потрібно слідувати деяким правилам:

  1. Потрібно провести дослідження цільової аудиторії, щоб дізнатися, які сайти та сторінки відвідують користувачі (також підключити аналітику й в подальшому за її результатами удосконалювати/видозмінювати ресурс)
  2. Нова інформація повинна подаватись на сайті в загальному вигляді.
    Дотримуйтесь принципів когнітивної плавності: тобто елементи сайту повинні бути розташовані там, де їх звикли бачити користувачі (меню - зверху, категорії вибору - зліва, ціна - біля кнопки "купити" тощо)
  3. Вибирайте ненав'язливі шрифти, кольори і логотипи, які повинні чітко і інформативно розповідати про ресурс. Уникайте рекламних текстів і додаткових зображень.
  4. Максимальна простота - запорука успіху: краще взяти одне якісне зображення замість декількох маленьких. Вільного місця на сайті повинно бути багато.
  5. Ресурс постійно повинен перевірятися на предмет відповідності очікуванням користувачів (дивіться п.1)
  6. Типовість сайту не говорить про його невигадливість і безликість. Навпаки, ресурс повинен бути простим і при цьому вміщувати в собі все найкраще.

І в той же час потрібно пам'ятати - не існує золотого універсального правила для усіх випадків. Завжди потрібно шукати, експериментувати, навчатись та розвиватись. Тому не намагайтесь довести до ідеалу все одразу, оскільки все рівно цього ніколи не вийде. Надайте таку можливість користувачам - слідкуйте за їх поведінкою на сайті, переходах, кліках, і вони самі підкажуть Вам, що краще змінити :)

Успіхів!